CIMG2572.JPG
Wier
CIMG2552.JPG
IMG_20170825_094139.jpg
KelpNoodle 6e.jpg
« »
Essentiële vetzuren zijn noodzakelijk voor een gezond lichaam. Er is steeds meer onderzoek dat het belang aantoont van deze vetzuren voor het menselijk lichaam en de rol die ze spelen bij het verminderen van het risico op cardiovasculaire, psychische aandoeningen (bipolaire stoornis, schizofenie) en neuro-degeneratieve aandoeningen. Ook voor de hersenontwikkeling zijn de vetzuren van cruciaal belang. 

Er zijn een paar belangrijke aspecten over vetzuren:
  • de verhouding tussen verzadigde en onverzadigde vetzuren
  • de verhouding tussen omega 3 en omega 6 vetzuren
 

Verzadigd - onverzadigd

Over het algemeen bevatten zeewieren 2 x zoveel verzadigde vetten als enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Maar het totaal aan onverzadigde vetzuren is groter dan de hoeveelheid verzadigde vetzuren. Het cruciale verschil komt door de grote hoeveelheid meervoudig onverzadigde vetzuren EPA (omega-3) en AA (omega-6). De meervoudig onverzadigde vetzuren vormen 30-70% van de totale hoeveelheid vet, de omega-3 en -6 vetzuren zijn hierbij het belangrijkst. Er is overigens geen enkele 'landplant' die het vetzuur AA bevat.

Omega 3 - Omega 6 vetzuren

Bij de samenstelling van het vet in zeewier valt de balans tussen de essentiële vetzuren omega-3 en 6 vetzuren op; beiden zijn vetzuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken en die we dus via de voeding binnen moeten krijgen. De verhouding van deze vetzuren ligt tussen de 0.3 en 1.8, een ideale verhouding voor het menselijke lichaam. In het huidige westerse dieet ligt deze verhouding vaak op 0.05 - 1, een verhouding die niet optimaal is.

Hoewel macro-algen redelijke hoeveelheden EPA bevatten, is het aandeel DHA verwaarloosbaar. Dit is in tegenstelling tot visoliesupplementen die van beide vetzuren hoge concentraties kunnen bevatten. Ook de micro-algen bevatten hogere concentraties aan DHA. De omega-3 vetzuren in vis worden overigens door de vis via de voedselketen (algen) opgenomen. 

Voor de behoefte aan EPA kan dus de macro-alg (ofwel zeewier) gebruikt worden; voor DHA kunnen beter de micro-algen (zoals spirulina) ingezet worden. Er zijn supplementen op de markt die beide vetzuren bevatten.