Soep met zeewier
Laminaria wortel gerecht
StF2017 Voorgerecht met priemwier.jpg
complimenten site.JPG
StF2017 hoofdgerecht met viltwier.jpg
« »

Jodiumgehalte

Nieuws
10 NOV 2017
Jodiumgehalte
De Consumentenbond publiceerde vorige week een rapport over vleesvervangers en maakte daarin gewag van de aanwezigheid van jodium in de Dutch Weed Burger. “Jodiumbommen!”, werd geroepen. De Consumentenbond sloeg op basis van verkeerde veronderstellingen een alarmerende toon aan, die inmiddels gelukkig volledig is ontzenuwd door de NVWA.

Mocht u zich zorgen maken over de inname van jodium,
bent u zwanger of allergisch voor jodium, heeft u een ernstig hoge bloeddruk, nier ziekte of hartfalen
neem contact met een (voedings)deskundige
voor u regelmatig grote hoeveelheden zeewier gaat consumeren

Jodium in zeewier. Over geen enkel ander onderwerp staat op onze site zo veel als over jodium. Het is een moeilijk onderwerp, zoals je ook al kunt zien in het artikel van Foodlog. De voedingswaarden van zeewier fluctueren, de adviezen van de deskundigen ook. Ook tussen de wiersoorten verschilt het jodium gehalte: kombu (sacharina latissima) bevat gemiddeld het meeste jodium. Maar afhankelijk van de omstandigheden en verwerking kan er ook een ander wier zijn dat de ranglijst van jodium gehalte aanvoert. Aan de ene kant wordt geadviseerd om voorzichtig te zijn met de inname van zeewier vanwege mogelijk hoge concentraties aan jodium. Aan de andere kant heeft onze schildklier jodium nodig en wordt aangeraden af en toe een grotere hoeveelheid jodium te consumeren. En de overheid verstrekt jodium pillen (100mg jodium!) in gebieden die in de buurt van een kerncentrale liggen ... 

Er is nog veel onderzoek nodig, daar zijn we in Nederland ook druk mee bezig. Er zal steeds meer duidelijk worden over zeewier en hoeveel je moet/mag eten.

Eén aspect waar alle deskundigen die met voeding bezig zijn het over eens zijn, is:

VARIEER!!!

Eet niet alleen maar één bepaalde soort voeding. Wissel groenten af, wissel ook wieren af. Zo heb je een inname van voedingsstoffen die evenwichtig is en worden eventuele risico's gespreid. 

Paracelsus schreef in de 16e eeuw al:
Alle dingen zijn vergif en niets is zonder gif. De hoeveelheid alleen maakt dat iets niet giftig is.

Een ander aspect:
je hebt niet heel veel zeewier nodig om voldoende nutriënten binnen te krijgen; wij geven als richtlijn mee: 5g gedroogd wier per dag. Dit is gebaseerd op gebruikerservaring in Japan, zeewierland bij uitstek. Daar wordt gemiddeld 4-10 gram gedroogd wier gegeten pppd. De Japanners krijgen overigens gemiddeld per dag 1-3 mg jodium binnen, met sommige uitschieters van 20 mg per dag. Vergelijk dit met de Europese Voedselautoriteit die een bovengrens hanteert van 600 microgram (ofwel 0,6 mg).

Gebruik zeewier als smaakmaker of bijgerecht en beschouw zeewier NIET als groente alternatief.

Voor de reactie van The Dutch Weedburger: http://dutchweedburger.com/?lang=en

Voor algemene informatie over jodium en zeewier: 
http://www.zeewierwijzer.nl/zeew…/zeewier-gezondheid/jodium/

TERUG!