Nieuws

Carrousel
Carrousel
Carrousel
Carrousel
« »

Gastblog Paarshuis.nl

Nieuws
14 APR 2020
Hieronder een gastblog van Paarshuis.nl. Leuk en informatief om te lezen!


Zeewier: wat je moet (w)eten

De afgelopen tijd houden we ons nadrukkelijk bezig met de herkomst van ons voedsel. We zien graag dat onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk blijft. We experimenteren met nieuwe ingrediënten, die het milieu minder aantasten, makkelijker groeien en fijn van smaak zijn. Zeewier past perfect in dat rijtje van nieuw voedsel.


Voor velen ziet het eruit als een glibberig goedje: toch is zeewier al even bekend als het voedsel van de toekomst. In dit artikel geven we je mee waarom zeewier van nu en de toekomst is én waarom het een plekje in jouw eetgewoonten verdient.


(https://pixabay.com/nl/photos/zeewier-stone-water-zee-strand-3629075/)

Grote verscheidenheid aan zeewier

Ondanks zijn recente trendy, superfood status wordt zeewier al duizenden jaren over de hele wereld gebruikt. Het is vooral een prominent onderdeel van de Aziatische eetgewoonten met name in Japan, Korea en China. 


Er zijn meerdere soorten zeewier, allemaal met een ander voedingsprofiel. De drie hoofdcategorieën zijn bruine wieren, zoals kombu, die gebruikt wordt om dashi te maken; groene wieren, zoals zeesla; en rode wieren, zoals nori, die vaak gebruikt wordt voor sushirollen en soepen te garneren. 


Er zijn ook genoeg eetbare zeewieren die je misschien niet hebt geprobeerd, waaronder dulse, een roodwier die na het bakken heerlijk naar bacon smaakt. Ook restaurants pikken de nieuwe vraag naar zeewier graag op en experimenteren erop los.  


Nieuwe verwerkingsvormen schieten uit de grond als paddestoelen, zoals knapperige zeewiersnacks en algenolie. Maar ook oud en vertrouwde recepten blijven bestaan zoals zeewier als verwerking in pasta. Nu hoef je niet uit huis om een goede pasta met zeewier te proberen. Dat kan ook thuis, maar daar heb je zeker geduld en een pastamachine nodig


Algenolie kan een goed alternatief zijn voor visolie voor diegenen die geen dierlijke producten eten (of gewoon niet van de smaak houden). Net als visolie bevat algenolie hart-gezonde vetzuren.


Voedingsstoffen op caloriearme manier

Miho Hatanaka, een Japanse diëtiste, zegt dat de zeegroente de moeite waard is om te leren kennen. In de Japanse traditie, "schrijven mensen hun gezondheid en levensduur echt toe aan zeewier, en zelfs gezondere huid en haar," zegt ze.


Elke zeewiersoort kan iets andere voedingsstoffen en mineralen bevatten. In het algemeen is het eten van deze zeealgen een eenvoudige manier om de inname van vitaminen en mineralen te stimuleren zonder veel calorieën toe te voegen.


In het algemeen is zeewier vrij laag in calorieën en bevat het minder natrium, zo’n 6 tot 7%, dan hun ziltige smaak suggereert. Nu al zijn er mensen die gedroogde kelppoeder gebruiken in plaats van het zoutvaatje. Dat is nuttig om je zoutconsumptie te verminderen. Door het toevoegen van kelp aan je maaltijd, krijg je 9 belangrijke vitaminen én 8 essentiële aminozuren binnen. 


Veel soorten zeewier hebben evenveel eiwitten en aminozuren per gram als rundvlees, volgens een onlangs gepubliceerd onderzoek - maar aangezien zeewier meestal vrij klein is, is het misschien niet realistisch om grote hoeveelheden te eten. Zeewier-eiwitten worden over het algemeen heel makkelijk door het lichaam opgenomen. . 



Zeewier toevoegen in je dieet

Om baat te hebben van de gezondheidsvoordelen, die hierboven staan, heb je niet veel zeewier nodig. Ongeveer 5 gram gedroogd (wat gelijk staat aan 50 gram verse zeewier) per dag is meer dan voldoende! 




Er wordt weleens gezegd dat we groenten zoals broccoli, andijvie of spinazie moeten vervangen door zeewier. Dat is echt niet de bedoeling. Het is wel een mogelijkheid om diezelfde groenten of volledige gerechten op smaak te brengen met zeewier. Gerechten op smaak brengen met zeewier, kan op soortgelijke manieren zoals we bieslook, peterselie en dus zelfs zout gebruiken. 


Wat dacht je van misosoep met kombu, of zeewiervlokken, die kunnen worden toegevoegd aan geroosterde groenten en salades? Een andere optie is het toevoegen van 5-zeewieren poeder, dat rijk is aan proteïne én smaak.


Voor iets meer vulling kun je een kelp pad thai maken. "Week een pakje kelpnoedels in water tot ze zacht worden en meng ze met je favoriete pad thai saus tot ze gelijkmatig bedekt zijn. Serveer met verse koriander, rode pepervlokken en andere gewenste toppings." zegt Nealy Fischer oprichter van The Flexible Chef. Liever iets anders proberen? Gelukkig hebben we meer dan 100 zeewierrecepten .

TERUG!