Soep met zeewier
Laminaria wortel gerecht
StF2017 Voorgerecht met priemwier.jpg
StF2017 hoofdgerecht met viltwier.jpg
« »

Hijiki

Sargassum fusiforme, Hizikia fusiformis

Omschrijving
Wilde hijiki heeft een groene tot bruine kleur, met kleine, dunne bladeren en vele zeer kleine blaadjes uitreikend vanaf het blad. Na het oogsten wordt het gekookt en gedroogd, om vervolgens te worden verkocht in de vorm van gedroogde hijiki. Gedroogde hijiki wordt zwart van kleur.

Vindplaats
Langs de kusten van de Grote Oceaan in Japan en Zuid-Amerika, Hawaï en Taiwan; Indische Oceaan. Open rotsachtige, gevaarlijke kusten in laag water en het sublitorale gebied

Het oogsten en gebruiken van hijiki
Eenjarige plant. Snij boven het ‘houvast’. Droog het in de open lucht en zon op matten of aan lijnen tot droge, dunne, zwarte, taaie wierstrengen waarvan de tere bladtrosjes afgevallen zijn.
Meestal verkocht in voorgekookte vorm.Het algemene advies is om hijiki eerst 10-20 minuten te laten wellen en daarna nog 30-40 minuten te koken. Gooi dit water weg; hijiki bevat relatief grote hoeveelheden arsenicum; een gedeelte hiervan wordt met het water weggegooid. Je moet overigens veel zeewier eten om een risico te lopen wat betreft een teveel aan arsenicum. Meer hierover op:
voedselveiligheid / arsenicum 
 
Na het wellen kun je hijiki sudderen, stomen, roerbakken of wokken met groenten of noodles. Doe het door salades, ovengerechten en stoofpotten of eet het als snack. Kook het samen met granen of maak er thee van. Hak het fijn en meng het door burgers of gehakt. Gebruik het gemarineerd of geweld en gepureerd in dipsauzen en sla dressings, of als appetizer en knapperig strooisel op gerechten.

Smaak
Nootachtig, met een zachte zoethoutsmaak. Kauwgom-achtige, stevige beet.

Gezondheidsvoordelen en toepassingen
Rijkste calciumbron van alle zeegroenten. Rijk aan vezels en algin. Rijk aan eiwit, ijzer, jodium, fosfor, kalium, broom, fytohormonen en vitaminen A, B3 (niacine) en C.

 Hijiki zeewier